Frederix Michel

1893-1962

Michel Frederix werd op 17 maart 1863 geboren in Kortrijk, als zoon van de Antwerpse ‘muziekmeester’ Edward Frederix en zijn Kortijkse echtgenote Marie Louise Roman. Hij werd violist en dirigent.

Voor, tijdens en na de Eerste Wereldoorlog was hij een tiental jaren werkzaam in diverse cinematheaters in Londen als violist en orkestleider.

In 1921 werd hij lid van de Antwerpse Toonkunstenaarsvereniging. Hij werd in 1928 dirigent van het orkest van de feestzaal en cinema Roma in Borgerhout. Dit orkest werd ook na de invoering van de geluidsfilm in maart 1930 nog enkele jaren aangehouden. Daarna maakte hij in de jaren 1930 als viool-solist deel uit van het orkest van de Hippodroom, destijds vooral bekend van de revues van Rik Senten.

Vanaf circa 1934 dirigeerde hij het ‘bestendig orkest’ van het Antwerpse Sportpaleis. Dit orkest begeleidde onder andere de Antwerpse zesdaagsen. In februari 1948 lanceerde Jaak de Voght er zijn ‘Zesdagenwals’ op muziek van Frederix. Het orkest begeleidde ook andere evenementen zoals de ‘Texas Wild West Rodeo’ die daar plaatsvond in september 1948. In oktober 1949 kwam de eerste Wiener Eisrevue naar het Sportpaleis en tot in 1952 werd dit spektakel begeleid door het orkest onder leiding van Frederix. Vanaf het najaar van 1953 dirigeerde de Weense dirigent Walter Heidrich de ijsrevue. Het orkest van het Sportpaleis kwam in 1954 in handen van Emiel Geeraerts.

Frederix dirigeerde in december 1952 en 1953 het symfonisch orkest voor het prestigieuze Bal van de Burgemeester. In 1955 maakte hij deel uit van het orkest dat Gaston Ariën samenstelde voor de opvoeringen van de opera ‘Porgy and Bess’ van George Gershwin in de Hippodroom. Daarna richtte Ariën de Philharmonie van Antwerpen op en nam Frederix aan als violist. De Philharmonie ging in 1956 van start en alleszins in 1959 was Frederix er nog spelend lid.

J.A. Zwijsen en Michel Frederix

Zwijsen en Frederix werkten regelmatig samen, onder meer in het orkest van de Philharmonie van Antwerpen. Vermoedelijk in de jaren 1930 componeerde J.A. Zwijsen een muzikale ‘potpourri’ van veertien minuten genaamd Rendez-vous bij Zwijsen die hij opdroeg aan Michel Frederix. In 1952 maakte hij er een bewerking voor piano van. Een andere compositie die mogelijk ter attentie van Frederix werd gemaakt is de wals In de hemelhoeve, eveneens van 1952. In die periode woonde Frederix in de Hemelhoeve in Brasschaat.


Eerste versie 10 december 2022.

Last Updated on 10 december 2022 by Erik Zwysen