Pianist

J.A. Zwijsen als pianist

Stille film

pianist-begeleider

J.A. Zwijsen was nog een jonge tiener toen hij als pianist de stomme films begeleidde in het Winterpaleis. Overigens speelde hij in verschillende cinematheaters, waaronder de populaire Prins Albert in de Diepestraat en in de Pathé op de De Keyserlei. Met Hendrik Crabeels en Paul Douliéz trad hij in een soort beurtrol op in cinema’s zoals de Rex en de Tokio. Later werd hij dirigent in de cinema Majestic.
Dat Zwijsen een behoorlijke reputatie had opgebouwd op dit gebied werd bewezen tijdens de wereldtentoonstelling in Brussel (1958). Hij werd toen gevraagd om op piano de vertoningen te begeleiden van stomme films in het Amerikaans Theater. Gaston Ariën was daar directeur en had enkele jaren eerder de Philharmonie van Antwerpen opgericht en Zwijsen aangeworven als orkestregisseur.
In diezelfde functie van pianist-begeleider bij de stomme film werd hij daarna nog regelmatig gevraagd door Jacques Ledoux, conservator van het filmarchief. Dat was onder andere het geval tijdens de week van de stomme film die plaatsvond in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel van 12 tot 18 oktober 1958.

Koninklijke Vlaamse Opera

pianist-repetitor

In september 1941 werd J.A. Zwijsen aangeworven als ‘pianist-repetitor’ in de Koninklijke Vlaamse Opera (KVO). Directeur van de KVO was toen Jos Sterkens, vanaf september 1942 Hendrik Diels. Zwijsen is er werkzaam tot aan de bevrijding in september 1944.
Als repetitor stond hij onder meer in voor de voorbereiding van de koren. Zo was hij bijvoorbeeld belast met de koorleiding ter gelegenheid van de uitvoering van de operette Het Land van de Glimlach van Lehar in oktober 1941.
Andere componisten die in diezelfde periode in de KVO werkten waren Jef Maes, eveneens als repetitor, Renaat Veremans en Rudolf Perak als dirigenten. Die laatste twee componisten waren net als J.A. Zwijsen betrokken bij het componeren van de muziek van de eerste Vlaamse films van Jan Vanderheyden.


Eerste versie 25 mrt 2018
laatste aanpassing :